Jelenlegi hely

Reggelek stressz nélkül... - hogy jól induljon a nap!

Beköszöntött az ősz és újra indult a tanév. Gyerekek újra a bölcsibe, oviba, suliba, mi meg változatlanul a munkába megyünk. A nyárhoz képest annyi a különbség, hogy most szoros a menetrend, mert az óra ketyeg és percre pontosan kell beérni, pláne az iskolába a gyerekeknek.

Egy gyermekes család életében nem ritka jelenség, hogy a reggeli készülődésből rohanás és kapkodás lesz egy pillanat alatt. Adott időn belül nyugodtan elkészülni - reggelizni, mosakodni, felöltözni, nem otthon felejteni a tízórait és az úszás cuccot, ja és a plusz házifeladatot, amit mára kellett elkészíteni, stb. - kész művészi teljesítmény.

Ne törődjünk bele, hogy a reggeli stressz része az életünknek! Nem kell, hogy így legyen. Lehet nyugodtan és jókedvűen is oviba, iskolába és munkahelyre menni.

Vajon mit tehetünk azért, hogy a reggelekek ne rohanásba torkolljanak?

Reggel: a legkritikusabb napszak egy család életében

A családokkal, szülőkkel folytatott konzultációm során is rendre bebizonyosodik, hogy a reggel az egyik legkritikusabb napszak egy gyermekes család életében. 

Vajon mi az oka ennek?

  • mindenkinek adott időre kell megérkeznie valahová
  • meghatározott idő alatt kell egyszerre több teendőt elvégeznünk - idői nyomás
  • szükösek a lakás, ház erőforrásai (fürdőszoba, wc)
  • fejben tartani, hogy magunkkal vigyük az egész napi teendőkhöz, intéznivalókhoz szükséges felszereléseket, tárgyakat, papírokat
  • plusz időt hagyni a reggeli nagyobb forgalomra, parkolásra

A reggeli stressz, rohanás nagymértékben rányomja a bélyegét a napunkra. A gyerekek még érzékenyebben élik meg ezeket a pillanatokat, mint a felnőttek és sokszor dacoskodást, ellenállást vált ki belőlük a reggeli stresszhelyzet.

Könnyen gondolhatjuk, hogy igen, de ilyenkor nincs idő a tötyörészésre, a lelkizésre. Az idő szorít és különben is meg kell tanulnia a gyereknek is gyorsan összeszednie magát, hiszen felnőttkorában sem lesz ez másként. Jobb, ha már most megszokja.

Valóban a rohanást, a sürgetést, a sietést kell megszoknia vagy lehet másként is indítani a napot?

Felvértezve a reggeli stressz ellen

A pszichológia egyes irányzatai (pl. pozitív pszichológia) azzal is foglalkoznak hogyan működnek az egészséges emberek, azok pl. akik másoknál jobban kezelik a stresszt. Azok az emberek, akik fokozott stressznek vannak kitéve a reggeleket és az estéket, a stressz szempontjából két kritikus napszakot kezelik hatékonyan.

Az életünk nagy része szokásokból tevődik össze. Szokásokat öröklünk, veszünk át másoktól vagy saját magunk alakítjuk ki őket. Ezek lehetnek olyanok, amelyek segítenek bennünket abban, hogy előre haladjunk, ill. olyanok, amelyek gátolnak.

Ahhoz, hogy stressz nélkül, jól induljon a napunk érdemes olyan reggeli rituálét kialakítani, amely garanciaként szolgál, igazi útravalót ad számunkra a nap további részére.

Reggeli rituálé kialakítása

Ha nincs egy jól bevált, hatékony reggeli szertartásunk arra, hogyan indítsuk el a napunkat, akkor a reggeli stresszhormonszintünk könnyen az egekbe szökhet.

Sok kisgyermekes szülő számol be arról, hogy mennyi mindent megtesz azért, hogy a reggelek ne rémálmok legyenek, mégis sokszor ennek ellenére sem sikerül elkelrülni a feszült hangulatot, rohanást, kiabálást.

A rossz hír az, hogy annak ellenére, hogy este összekészítünk mindent, reggel játékosan közelítünk a gyerekhez, választási lehetőségeket ajánlunk fel (a bordó harisnyát szeretnéd vagy a lilát), nincs garancia arra, hogy a reggelek harmónikusan és idillien induljanak.

Rengeteg energiát és időt tudunk megspórolni a fent említett dolgokkal, mégis előfordul, hogy a gyerekek és a szülők igényei összeütközésbe kerülnek. Vajon miért?

Mire van szüksége egy óvodás korú gyereknek reggelente?

Természetesen mindannyian különbözőek vagyunk, de a legtöbbünknek - a gyerekeknek is! - szükségünk van egy átmeneti periódusra ahhoz, hogy az alvásból aktív ébrenléti állapotba kerüljünk. A legtöbb 4 éves gyerek ellenáll és megmakacsolja magát, ha kényszerítve érzi magát valamire. Legtöbben önállóan, egyedül szeretnék elvégezni a dolgaikat, hogy újra és újra megtapasztalják azt az érzést, ez nekem sikerül. Ehhez viszont sokszor annyi idő kell, hogy reggelente ezt nem lehet kivárni.

Mi akkor a megoldás?

A legideálisabb az amikor az egyik szülő félállásban vagy rugalmas időbeosztásban dolgozik és így legalább nem kell mindkét szülőnek korán munkába sietnie. A mai világban sajnos ez sok családban kivitelezhetetlen.

Ha ez nem megoldható, akkor azt javaslom, hogy vizsgáljuk felül a reggeli készülődéssel kapcsolatos legfontosabb teendőinket és vegyük előre a kapcsolatteremtést a gyerekekkel, mint nélkülözhetetlen alapelemet.

Mi történne, ha mától fogva a kapcsolatteremtés lenne reggelente a legfontosabb feladatunk?

Gyermekünk szeretet-tankja fel lesz töltve és sokkal inkább akar, hajlandó együttműködni velünk, ill. sokkal inkább képes lesz arra, hogy szembenézzen az életkorához mérten támasztott napi kihívásokkal (pl. öltözködés, fogmosás, rendrakás, stb.)

Nézzük mi az, amit tehetünk mindezért?

7 tipp a reggeli stressz megelőzésére - gyermekes családoknak!

1. Esti előkészületek

Amit csak lehet érdemes előző este előkészíteni: pl. a másnapi ruhákat (nem csak a gyerekekét, hanem a sajátunkat is!), óvodai tisztaságcsomagot az ajtókilincsre felakasztani, az iskolatáskát bepakolni, a judo edzésre a táskát egy üveg vízzel és némi harapnivalóval bekészíteni, reggelihez megteríteni, a kávét főzésre kész állapotban bekészíteni a kávéfőzőbe, stb.

Érdemes az előkészületekbe a gyerekeket is bevonni, hogy pl. megkeressék azt a játékot, amit holnap mindenképp magukkal szeretnének vinni.

2. Olyan korán bújjunk ágyba, amilyen korán csak lehet

Ha ébresztenünk kell a gyerekeket, akkor az azt jelenti, hogy nem aludtak eleget. Az egyéni alvásigénynek megfelelően minden órával kevesebb alvás egy évvel veti vissza a gyermek agyi működését, így ennek megfelelően a viselkedését is. Nem csak a gyerekeknek, de nekünk szülőknek is elengedhetetlenül fontos, hogy kipihenjük magunkat.

A reggelek olyan óriási energiát és kreativitás igényelnek tőlünk, hogy ahhoz teljesen "feltöltött" állapotban kell lennünk. Kimerülten képtelenség türelmesen viselkedni és a család reggeli hangulata attól függ, hogy mi, szülők mennyire vagyunk kipihentek.

3. Reggeli előkészület a gyerekek ébredése előtt

Ez az extra befektetés és áldozat, ami igazán meghatározza, hogy mennyire tudjuk nyugodttá, békéssé varázsolni a reggeleket. Nagyon megéri, ezért érdemes egy fél órával (kinek mennyivel) korábban felkelni. Ha saját magunk előre elkészülünk a mosakodással, öltözködéssel és nyugodtan kortyolgathatjuk a reggeli kávénkat még a saját gondolatainkba merülve, jobban tudunk a gyerekek igényeire figyelni utána.

reggeli kávéA siker "tudományával" foglalkozó szakemberek ezt az időt "arany órának" hívják. Arra bíztatnak, hogy érdemes egy kis testmozgást is végezni ilyenkor és olyan akár spirituális, inspiráló anyagot olvasni, hallgatni, ami az egész napra feltölt energiával.

A reggeli készülődés közben a zene is sokat segíthet, hogy az álomvilágból megérkezzünk az ébrenlét állapotába. Érdemes egy olyan CD-t betenni, amit az egész család szeret. Más lesz a hangulat, ha a gyerekek halk muzsikára ébrednek.

4. Kapcsolatteremtés mindenekelőtt, hogy örömmel és dalolva menjen fogat mosni

fogmosásMindenekelőtt figyeljük meg, hogy általában hogyan kel fel gyermekünk reggelente. Mi az, amit ilyenkor elsőként csináni szokott? Azonnal kipattan az ágyból, megmosakszik és korgó gyomorral várja a reggelit? Vagy inkább lassan ébredezik, szeret még a jó meleg ágyban heverészni egy kicsit? Azonnal játszani kezd valamivel és nem is akarja abbahagyni?

Minél jobban ismerjük gyermekünket, annál jobban tudunk kapcsolódni hozzá. 

Mit is jelent a valódi kapcsolódás és miért fontos?

"Hiszen én kapcsolatot teremtek vele azonnal" - mondhatnánk, amint felkelt mondom neki, hogy menjen mosakodni, öltözzön fel és gyorsan egyen valamit, mert már késésben vagyunk. Ez nem kapcsolatteremtés, ez a feladatok utásításszerű felsorolása. Ha a feladatok oldaláról közelítünk egy gyerekhez nem együttműködést, hanem ellenállást váltunk ki belőle, pont az ellenkezőjét annak, amit szeretnénk.

Amikor néhány percet valóban csak a gyerekre szánunk, leülünk mellé és teljes figyelmünket neki szenteljük, akkor lépünk vele igazán kapcsolatba. Ezt a gyermek is megérzi és mindennél jobban vágyik erre. Azt gondoljuk, hogy ez lehetetlenség, hogy reggelente minden gyerekkel még külön időt töltsünk? Ha minden egyéb elő van készítve, akkor nem az. Természetesen nincs túl sok idő erre, de nem is kell, mert nem a mennyiség, hanem a minőség számít. Már 5-10 perc csodákra képes.

Próbáljuk ki, hogyha felébred, akkor elsőként kapcsolatba lépünk vele és ez nem azt jelenti, hogy bemegyünk  jó reggelet kívánunk neki, majd megyünk és végezzük a további teendőket és a konyhából kiabáljuk, hogy mit is várunk el most tőle.

Íme néhány példa, hogyan érezheti gyermekünk, hogy valóban rá figyelünk:

  • olvasássimogassuk még egy kicsit, amikor ébredezik (természetesen csak akkor, ha jól esik neki)
  • finom csiklandozással, mondókával játékosan teremtsünk vele kapcsolatot ebben az átmeneti állapotban
  • kérdezzük meg tőle, hogyan aludt, mit álmodott
  • mondjuk el neki, hogy van 15 percünk arra, hogy valami kedvére valót tegyünk (nálunk szertartásosan reggeli mesével indul a nap)
  • üljünk oda az ágy szélére és szavakkal, szavak nélkül fejezzük ki, hogy mennyire szeretjük őt és mennyire fontos ő nekünk.

Minden bizonnyal azt fogjuk tapasztalni, hogyha valóban szántunk egy kis időt a gyermekünkre, akkor utána alig kell kérnünk, szinte magától végzi el mindazt, amit várunk tőle, hiszen a szeretet-tankja fel van töltve.

5. Megértéssel és humorral a morcos, ballábbal felkelős hangulat ellen

Minden tőlünk telhetőt megtettünk (lásd fentebb) és mégis morcos, "nem akarok felkelni még ilyen korán reggel" - "nem akarok semmit" hangulat uralkodik a gyermekünkön?

Segítsünk neki azzal, hogy elfogadjuk ezeket a kellemetlen, undok érzéseket:

"Látom, ma leginkább ahhoz lenne kedved, hogy egész nap szundikálj. Bárcsak hétvége lenne! Tudod mit most szombaton addig maradunk pizsamában, ameddig csak akarunk!"

"Jaj, de jó meleg az ágyad, nem szívesen bújsz ki belőle. Maradj még egy kicsit, addig felmelegítem a ruháidat fűtőtesten és a meleg ágyból azonnal meleg ruhákba bújhatsz."

"Ma reggel nincs kedved semmihez. Tudom milyen ez, velem is elő szokott fordulni. Én ilyenkor legszívesebben... Te mit csinálnál, ha itthon maradhatnánk?"

Csupán azzal, hogy képzeletben teljesítjük a gyerek vágyait, máris oldtuk a benne lévő feszültséget és azt érzi a gyerek, hogy megértjük őt. Ha megengedett az, hogy nem jól érezzük magunkat, akkor az máris megkönnyebbüléssel, jó érzéssel tölt el. A jó érzések pedig jó dolgokhoz vezetnek!

6. Te mit vársz a mai naptól?

A reggeli kapcsolatteremtés egyik fontos kérdése lehet, hogy akár még az ágyban egy kicsit lustálkodva, vagy reggeli közben megkérdezzük a gyermekünktől, hogy mit vár a mai naptól. Ezzel a kérdéssel már ráhangoljuk az előtte álló eseményekre és segítünk neki abban, hogy várakozással nézzen egy-egy pozitív, számára izgalmas aznapi történés elé. A pozitív gondolatok pozitív érzéseket ébresztenek.

Ha feltesszük ezt a kérdést reggel, ne felejtsük el megkérdezni este, hogy mi is történt a várvavárt dologgal kapcsolatban! Ezzel fejezzük ki csak igazán, hogy figyelünk rá és mennyire fontos számunkra.

Kisebb gyerekek (2-3 éves korban) még nem biztos, hogy meg tudják fogalmazni a vágyaikat. Segíthetünk nekik azzal, hogy egy-két olyan pozitív élményt sorolunk fel, amelyek örömmel szokták eltölteni. Pl. "Biztos ma is egy nagyot fogtok motorozni a Balázzsal a bölcsiben!" vagy "De jó, hogy ilyen szépen süt a nap, mert akkor biztosan megint kimentek az udvarra és hintázhatsz majd."

7. Búcsú

Ahhoz, hogy gyermekünk jókedvvel induljon el otthonról, felszabadultan menjen be az óvodai csoportba vagy az osztályterembe mindenképpen búcsúzzunk el tőle. Tegyük ezt úgy, hogy azt érezze belőle gyermekünk, hogy még ebben a pillanatban is ő a fontos nekünk.

Atyai intelmek helyett (Légy jó!, Ha kimentek az udvarra, vedd fel a sapkádat!, Ne felejtsd el hazahozni a tornazsákot!, Figyelj a tanítónénire!, Fogadj szót!, Ügyes legyél!, stb.), sokszor többet ér, ha szavak nélkül egy mindentelmondó öleléssel, gyengéd érintéssel, puszival veszünk búcsút gyermekünktől.

A búcsúzásnál a jelenlegi kapcsolódásunkat "zárjuk le" egy kis időre és tegyük ezt úgy, hogy közben a kapcsolatra koncentrálunk és nem a feladatokra!

Induljon jól a napunk

Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy jól induljon a saját napunk és a gyerekek napja is. Biztosan tapasztaltuk már, hogy mennyi mindenre hatással van az, ha a reggelek stressz nélkül, harmónikusan és boldogan indulnak:

  • együttműködőbbé, segítőkészekké válunk
  • mosolygunk a többi emberre
  • türelmesebbek vagyunk saját magunkkal és másokkal is
  • jobban tudunk koncentrálni (gyerekek is az iskolában)
  • nagyobb teljesítményre vagyunk képesek
  • nő az energiaszintünk és az aktivitásunk
  • könnyebben mozgósítjuk az erőforrásainkat
  • hatékonyan kezeljük a nehéz helyzeteket
  • "nekem ma minden sikerül" hangulat vesz rajtunk erőt (gondolatok meghatározzák az érzéseinket, ezért)
  • egyszerűen jól érezzük magunkat a bőrünkben és ez sugárzik is rólunk - ekkor jönnek csak az őszinte, pozitív visszajelzések

Ne feledjük, hogy a gyerekek függnek a mi hangulati állapotunktól és akkor tudják jól szabályozni a saját kedélyállapotukat, ha mi magunk jó hangulatban vagyunk.

Jó hír, hogy ez egy átmeneti állapot és nem tart örökké. Most feketetjük le azokat az alapokat, amelyekkel később gyermekünk saját maga fogja tudni kialakítani a harmónikus, stresszmentes reggeli rituáléját.

Sajnos a mai, modern világban óriási a nyomás szülőkön, gyerekeken egyaránt, ami ellene hat a valódi kapcsolatok kialakításának. Mindezekért a leginkább most van szükségünk a valódi kapcsolódásra, kapcsolatokra, hogy egy-egy pillanatra meg tudjunk állni ebben a rohanó világban. A gyermekeink szomjúhozzák ezeket a pillanatokat, nem csak azért, hogy örömet szerezve együttműködjenek velünk, hanem, hogy valódi teljességükben ki tudjanak bontakozni.

Ha a kapcsolatok válnak legfontosabbá számunkra, akkor minden egy kicsivel könnyebben fog menni, még a reggelek is! Próbáljuk ki!