Jelenlegi hely

Nem tud elaludni

"Szomjas vagyok. Éhes vagyok. Pisilni kell..." - kisgyerekes szülők könnyen folytathatnák a sort, hogy milyen kifogásokkal állnak elő a gyerekek, hogy húzzák a lefekvés idejét, mert nem akarnak vagy esetleg nem tudnak még elaludni.

A gyerekek ezt akár művészi fokon is képesek űzni (a kifogások keresését). Egyik ismerősöm kislánya villanyoltás után fél órával támadhatalan monológgal lépett ki a sötét, csendes gyerekszoba ajtaján: "De én pihenni se tudok! Sőt még megpróbálni se!"

Egyre több szülő keres meg azzal a problémával, hogy nem tud elaludni a gyermeke esténként. Csak nagyon későn fárad el a gyerek és nem értik, hogy miért nem tudják elaltatni. Mivel késő éjszakába nyúlik az altatás, így a szülőknek nem sok, sőt semmi ideje nem marad egymásra. Általában anya vagy apa, vagy akár mindketten szintén elalszanak a gyerekkel együtt, hiszen hulla fáradtak.

Senkinek nem jó ez így.

Ha a gyerek későn alszik el és másnap reggel időre kell menni bölcsibe vagy oviba, akkor korán kell kelni és valósznűleg kelteni kell a csemeténket. Ha egy gyerek nem magától ébred fel és keltenünk kell, az azt jelenti, hogy nem aludt annyit, amennyire szüksége lett volna.

Azt hiszem nem kell részleteznem, hogy mi annak a következménye, ha egy gyerek fáradt és nem aludta ki magát. Röviden fogalmazva nem fog tudni kiegyensúlyozottan működni, a lehető legjobb formáját hozni. Sem otthon, sem az intézményben.

Miért nem tud elaludni? Mi tartja ébren?

Amikor elalszik a gyermekünk egy kis időre megszakad a kapcsolatunk vele. Számára ez félelmetes lehet, olyan, mintha kicsit meghalna.

Ahhoz, hogy egy kisgyerek nyugodtan el tudjon aludni és álomba tudjon szenderülni, arra van szüksége, hogy biztonságban érezze magát.

Érzelmi biztonságban.

Ha anya vagy apa ideges volt aznap este vagy akár épp össze is vesztek valamin, úgy, hogy a kibékülés nem történt meg (a gyerek előtt), akkor az a gyerek számára nagyon felkavaró lehet.

De az is elég, ha történt valamilyen új, nem mindennapi vagy esetleg megrázó élmény a gyerekkel aznap.

Megfigyelhetjük, hogy ilyenkor sokkal nehezebben tudnak a gyerekek elaludni. Forgolódnak, nem találják a helyüket, a nyugalmukat.

Tények az alvásról

  • A csecsemők sokkal inkább hajlamosak a felébredésre, mint a felnőttek, mert alvásciklusuk csak 50 perces (szemben a felnőttek 90 perces ciklusaival).
  • A tartós és visszatérő alvászavarok nagyon gyakoriak az iskoláskor előtti években.
  • Az 5 évesnél fiatalabb gyerekek kb. 25%-a szenved valamilyen alvászavarban.
  • A szülők 20%-a számol be gyermeke sírósságáról a születése utáni első 3 hónapban.

(Forrás: Margot Sunderland: The Science of Parenting.)

3 ötlet, hogy a gyerek könnyen el tudjon aludni

1. Meghitt családi hangulat és rutinok!

Egyik kedvenc versem Zelk Zoltán Este jó, este jó c. verse. Olyan szerencsés helyzetben voltam, hogy gyerekkoromban sokat hallgathattam megzenésített formában még bakelit lemezről ezt a gyönyörű költeményt és nem csak hallgattam, énekeltem, hanem át is élhettem a valóságban minden sorát.

Törekedjünk arra, hogy otthonos, melegséget árasztó hangulatot teremtsünk esténként (is)! Hogy este jó legyen. Jó legyen otthon lenni.

Az este folyamán is nagyon fontosak a rutinok, a határok megszabása. Azt tapasztalom, hogy sokszor a gyereket követjük akkor is, amikor már régen nekünk, szülőknek kellene irányítani. Ahhoz, hogy az ágybabújás, az elalvás flottul menjen, tudatosan, határozottan kell kézben tartanunk a dolgokat, empátiával, rugalmasan és sok-sok szeretettel.

Nem baj, ha épp kimarad a fürdés, mert egy családi programról későn értünk haza, a lényeg az, hogy az esti szertartás legfontosabb elemeire figyeljünk oda: meseolvasás, összebújás és testi érintés.

2. Vacsorázzunk együtt az asztalnál és ne a tévé előtt!

Nem tud elaludni a gyerek mostanában? Beszégessünk vele vacsora közben!

A hétköznapok rohanásában a közös vacsora az, ahol a család minden tagja kap egy kis figyelmet és lehetőség van arra, hogy elmeséljük kivel mi történt aznap.

3-5 közös étkezés a héten olyan preventív, megelőző hatású a gyerekek életében, mintha bepakolnánk a nagybetűs életre készülő hátizsákjukba egy elsősegély és egy túlélő dobozt.

Azok a gyerekek, akik minél többször étkeznek családi körben - kutatások igazolják -, jobban teljesítenek az iskolában, kevébé szenvednek depresszióban, kevésbé valószínű, hogy drog vagy alkohol hatása alá kerülnek.( www.ahaparenting.com)

A gyerekek olyan figyelmet kapnak ilyenkor a szüleiktől, ami azt közvetíti számukra, hogy fontosak, értékesek, szerethetőek. Ettől biztonságban érzik magukat és kevébé gyötri őket a szorongás, gyorsan el tudnak aludni.

3. Elalvás előtt csendesítsük le a gyerek agyát!

Többek között a túlzott ingerlés, az érzelmileg felfokozott állapot is szerepet játszik abban, ha nem tud elaludni a gyerek.

Lefekvés előtt egy órával már ne emeljük meg a gyerek adrenalin szintjét, birkózással, fogócskával és ugrabugrálással. 

Aktiváljuk azokat a nyugtató hatású hormonokat (oxitocin, melatonin), amelyek segítenek abban, hogy a gyerek el tudjon aludni.

A meseolvasással a gyermeknek olyan agyrészét aktivizáljuk (homloklebeny), amely gátolja a motoros impulzusokat (rohangálás, ugrálás).

Az összebújás, simogatás révén oxitocin szabadul fel, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerek álomba tudjon merülni.

A félhomály, vagy kevés fény segít abban, hogy az alvási hormon (melatonin) aktiválódjon. Ha fél a gyerek a sötéttől, mindenképpen kapcsoljunk esti fényt vagy hagyjuk nyitva a gyerekszoba ajtaját! Ha félelem-rendszer lép működésbe a gyermek agyában, akkor nem tud elaludni, hiszen ösztönösen arra vagyunk beprogramozva ilyenkor, hogy éberek legyünk (tudjunk küzdeni vagy menekülni, ha szükséges).

Ha éhes, egyen banánt lefekvés előtt! A szénhidrát tartalmú ételek segítik a szerotonin felszabadulását, álmosítanak.

Minél több érintés gyerekkorban, annál nyugodtabb lesz felnőttkorában!

A testi érintés, fizikai kontaktus szabályozza az agyi stresszválaszrendszereket, amelyek szabályozás nélkül túl érzékennyé válnának.

Simogassuk, feküdjünk mellé, vegyük ölbe, masszírozzuk meg a talpát, rajzoljunk a hátára! Könnyebben el tudnak aludni így a gyerekek és még nyugodtabb felnőttek is válnak belőlük.

Az iskoláskor előtti gyermekek nagy részének szüksége van arra, hogy közelükben legyen egy felnőtt, amíg el nem alszanak és legtöbbjük átmegy a szülők ágyába vígasztalásért.

Jó, ha tudjuk, hogy ilyen nagy hatalma van az agy félelem és szeparációs distressz (eláválás okozta szorongás) rendszereinek.

Ha úgy állunk hozzá, hogy ez a gyermeki agy fejlődésének egy természetes stádiuma, máris nyugodtabbak leszünk mi, szülők is.

És talán ez az egyik legfontosabb dolog, hogy nyugalmat tudjunk sugározni.

Nem baj, ha nem mindig megy.

A lényeg, hogy törekedjünk rá.

Akkor biztos, hogy egyre többször menni fog.